Algemene voorwaarden


Dit zijn de Algemene Voorwaarden van Martin Schouten (handelend onder M-G Creative).

Inhoudsopgave

  1. Definities
  2. Identiteit van de ondernemer
  3. Toepasselijkheid
  4. Offertes
  5. Annulering
  6. Vrijwaring
  7. Prijs
  8. Prijswijzigingen
  9. Betaling
  10. Betalingen
  11. Incassokosten
  12. Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud
  13. Termijn van levering
  14. Onderzoek bij aflevering
  15. Inhoud en wijziging Overeenkomst
  16. Zet-, druk- of andere proeven
  17. Afwijkingen
  18. Herstel
  19. Auteursrechten etc.
  20. Eigendom productiemiddelen etc.
  21. Eigendom Opdrachtgever, pandrecht
  22. Door Opdrachtgever aangeleverde materialen
  23. Overmacht
  24. Aansprakelijkheid
  25. Geheimhouding
  26. Relatiebeding
  27. Overige bepalingen

Artikel 1 | Definities

In deze Algemene Voorwaarden (hierna: Voorwaarden) wordt verstaan onder:

  1. Opdrachtgever: Iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie M-G Creative een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten (offertestadium).
  2. Partijen: M-G Creative en Opdrachtgever gezamenlijk.
  3. Overeenkomst: Een door Opdrachtgever getekende offerte van M-G Creative inclusief hierna eventuele door Partijen schriftelijk voor akkoord verklaarde (aanvullende) aanbiedingen en afspraken.
  4. Informatiedragers: magnetische banden en schijven, optische schijven en alle andere middelen bestemd voor het met behulp van apparatuur vastleggen, bewerken, verzenden of verveelvoudigen dan wel openbaar maken van teksten, beelden of andere gegevens, een en ander in de meest ruime betekenis van het woord.

Artikel 2 | Identiteit van de ondernemer

  • M-G Creative, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 83099980.
  • BTW-id: NL 0037.774.89.B08
  • IBAN: NL25 ASNB 8821 0968 07
  • Gevestigd en kantoorhoudende: Drieboomlaan 57, 1624 BB HOORN NH
  • E-mailadres: print@m-gcreative.nl

Artikel 3 | Toepasselijkheid van deze Voorwaarden

  1. De bepalingen van deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en geleverde diensten van M-G Creative, voor zover deze onder het label PRINT worden uitgevoerd.
  2. Met het verstrekken van een schriftelijke opdracht en/of het doen van een betaling, verklaart Opdrachtgever dat hij kennis heeft genomen van deze Voorwaarden en dat hij met deze Voorwaarden akkoord gaat.
  3. Voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen door M-G Creative en zijn niet van toepassing. Afwijkende en/of aanvullende bedingen van Opdrachtgever zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk, schriftelijk en voorafgaand aan het tekenen van de Overeenkomst overeengekomen zijn.
  4. Voor zover daarvan in onderlinge overeenstemming tussen Partijen niet schriftelijk is afgeweken, zijn onderstaande artikelen van toepassing op elke aanbieding, opdracht of overeenkomst van of met M-G Creative.

Artikel 4 | Offertes

  1. Alle offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders schriftelijk of elektronisch aangegeven.
  2. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de offerte door Opdrachtgever per mail is bevestigd.
  3. Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan een offerte of aanvullende aanbieding van M-G Creative die een kennelijke fout of vergissing bevat, of die is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
  4. Het risico van onduidelijkheden door mondeling of telefonisch gegeven opdrachten en gedane mededelingen berust bij Opdrachtgever.

Artikel 5 | Annulering

Opdrachtgever is gerechtigd een overeenkomst te annuleren voordat M-G Creative met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen mits hij de hierdoor voor M-G Creative ontstane schade vergoedt. Onder deze schade worden begrepen de door M-G Creative geleden verliezen en gederfde winst en in elk geval de kosten die M-G Creative reeds ter voorbereiding heeft gemaakt, waaronder die van gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeroepen diensten en opslag.

Artikel 6 | Vrijwaring

Voor zover de wet dit toelaat, zal Opdrachtgever M-G Creative vrijwaren voor en schadeloosstellen inzake alle aansprakelijkheden, schade, verliezen en kosten (inclusief schikkingskosten en redelijke advocaatkosten) die voortkomen uit vorderingen van derden die schade lijden door uitvoering van de Overeenkomst, tenzij de oorzaak aan M-G Creative toerekenbaar is.

Artikel 7 | Prijs

  1. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW), tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Ook alle overige heffingen, welke van overheidswege worden opgelegd, komen voor rekening van Opdrachtgever. M-G Creative zal deze zoveel mogelijk vooraf bekend maken. Indien de kostprijs van M-G Creative wordt verhoogd als gevolg van tussentijdse tariefwijzigingen van omzetbelasting, premies sociale verzekeringen, loonbelasting of andere overheidsheffingen, dan wel als gevolg van prijswijzigingen van derden, is M-G Creative gerechtigd deze wijzigingen door te belasten aan Opdrachtgever.
  2. Verstrekt M-G Creative een samengestelde prijsopgave, dan bestaat er geen verplichting tot uitvoering van een gedeelte van de prijsopgave tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
  3. M-G Creative is gerechtigd om prijsstijgingen die zich voordoen nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, alsnog bij Opdrachtgever in rekening te brengen. Daarbij wordt uitgegaan van het indexcijfer voor de gezinsconsumptie, dan wel enig daarvoor in de plaats komend indexcijfer. De prijsstijgingen kunnen met ingang van 1 januari of 1 juli van het jaar volgend op het kalenderjaar waarbinnen de betreffende Overeenkomst tot stand kwam, aan Opdrachtgever doorberekend worden. Opdrachtgever kan zich niet op enig andere tarievenlijst of prijsafspraak beroepen dan met de bovengenoemde uitgangspunten door M-G Creative geaccordeerde.
  4. Bij samengestelde aanbiedingen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte van de totale prestatie tegen het voor dit gedeelte in het aanbod vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
  5. Indien tussen Partijen geen prijs is overeengekomen, maar Partijen in een jaar voorafgaande aan de Overeenkomst een of meerdere overeenkomsten met een gelijke of nagenoeg gelijke inhoud hebben gesloten, zal de prijs op basis van de daarbij gebruikte productiemethoden en gehanteerde calculatietarieven worden berekend.
  6. Indien buiten toepassing van het bepaalde in het vorige lid van dit artikel tussen partijen geen prijs is overeengekomen, indien slechts bij wijze van schatting een prijs is afgegeven of de overeengekomen prijs krachtens deze Voorwaarden kan worden gewijzigd, wordt de prijs respectievelijk de wijziging bepaald op een in de grafische industrie als redelijk beschouwd bedrag.

Artikel 8 | Prijswijzigingen

  1. M-G Creative is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen wanneer een of meer van de volgende omstandigheden zich na het sluiten van de Overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van materialen, halffabricaten of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzendkosten, van lonen, van werkgeverslasten sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en verhoging van bestaande overheidsheffingen op grondstoffen, energie of reststoffen, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn.
  2. Extra bewerkelijke tekst, onduidelijke kopij, onduidelijke schetsen, tekeningen of modellen, ondeugdelijke Informatiedragers, ondeugdelijke computerprogrammatuur of databestanden, ondeugdelijke wijze van aanlevering van de door Opdrachtgever aan te leveren materialen of producten en alle soortgelijke toeleveringen door Opdrachtgever die M-G Creative tot meer werkzaamheden of kosten noodzaken dan deze bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten, zijn grond voor verhoging van de overeengekomen prijs. Ook buitengewone of in redelijkheid onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de te verwerken materialen en producten zijn grond tot verhoging van de overeengekomen prijs.
  3. M-G Creative is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen respectievelijk gehouden de prijs te verlagen indien Opdrachtgever wijziging in de oorspronkelijk overeengekomen specificaties aanbrengt, daaronder begrepen auteurscorrecties of gewijzigde instructies na de ontvangst van werktekeningen, modellen en van zet-, druk- en andere proeven. M-G Creative zal binnen de grenzen van het redelijke aan deze wijzigingen meewerken, indien de inhoud van de door hem te verrichten prestatie althans niet wezenlijk van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie afwijkt.

Artikel 9 | Betaling

  1. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van M-G Creative, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  2. Indien M-G Creative met Opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is M-G Creative niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. M-G Creative mag prijsstijgingen doorberekenen, indien M-G Creative kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen hebben voorgedaan.
  3. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 30 dagen zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
  4. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders is overeengekomen. Betaling dient te geschieden op een door M-G Creative aangegeven wijze.
  5. Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is Opdrachtgever in verzuim; Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt.
  6. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever zullen de vorderingen van M-G Creative en de verplichtingen van Opdrachtgever jegens gebruiker onmiddellijk opeisbaar zijn.
  7. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

Artikel 10 | Betalingen

  1. Betaling dient te geschieden binnen 28 dagen na factuurdatum, op een door M-G Creative aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
  2. Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van M-G Creative binnen 8 dagen na factuurdatum schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan Opdrachtgever geacht wordt te hebben ingestemd met de hoogte van het factuurbedrag.
  3. Na het verstrijken van 29 dagen na de factuurdatum is Opdrachtgever in verzuim; Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 3% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt.
  4. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  5. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van Opdrachtgever zullen de vorderingen van M-G Creative en de verplichtingen van de Opdrachtgever jegens M-G Creative onmiddellijk opeisbaar zijn.

Artikel 11 | Incassokosten

  1. Is Opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever verschuldigd:
    1. 15% over de eerste € 2.500 (met een minimum van €40);
    2. 10% over het meerdere tot €5.000;
    3. 5% over het meerdere tot €10.000;
    4. 1% over het meerdere tot €200.000;
    5. 0,5% over het meerdere.
  2. Indien M-G Creative aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 12 | Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud

  1. Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt de aflevering ter plaatse waar M-G Creative zijn bedrijf uitoefent.
  2. M-G Creative is niet gehouden de vervaardigde zaken in gedeelten af te leveren.
  3. Opdrachtgever is gehouden zijn volledige medewerking te verlenen aan de aflevering van de krachtens de Overeenkomst door M-G Creative te leveren zaken. Opdrachtgever zal ook zonder daartoe te zijn aangemaand in verzuim zijn, indien hij de af te leveren zaken niet na eerste verzoek van M-G Creative bij deze ophaalt of, indien aflevering aan zijn adres is overeengekomen, weigert de af te leveren zaken in ontvangst te nemen.
  4. Iedere levering van zaken door M-G Creative aan Opdrachtgever geschiedt onder voorbehoud van de eigendom daarvan totdat Opdrachtgever al hetgeen heeft voldaan waartoe hij uit hoofde van enige Overeenkomst is gehouden, met inbegrip van rente en kosten.
  5. Indien vervoer van de af te leveren zaken is overeengekomen, geschiedt dit voor rekening van Opdrachtgever, tenzij franco levering is overeengekomen. Opdrachtgever draagt steeds het risico tijdens het vervoer. Onder vervoer wordt mede begrepen transmissie van data door middel van het telefoonnet en elke daarmee vergelijkbare verzending met behulp van enig technisch middel. Het aannemen van zaken van M-G Creative door de vervoerder geldt als bewijs dat deze in uiterlijk goede staat verkeerden, tenzij het tegendeel uit de vrachtbrief of het ontvangstbewijs blijkt.
  6. M-G Creative is niet belast met het opslaan van de te leveren zaken, tenzij dit uitdrukkelijk is overeengekomen. Indien opslag plaatsvindt, geschiedt dit voor rekening en risico van Opdrachtgever.

Artikel 13 | Termijn van levering

  1. Een door M-G Creative opgegeven termijn van levering heeft, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een uiterste termijn betreft, slechts een indicatieve strekking. M-G Creative is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn, eerst in verzuim nadat Opdrachtgever hem in gebreke heeft gesteld.
  2. De binding van M-G Creative aan een overeengekomen uiterste termijn van levering vervalt indien Opdrachtgever wijziging in de specificaties van het werk wenst of het bepaalde in lid 1 van artikel 19 van deze Voorwaarden niet nakomt, tenzij de geringe betekenis van de wijziging of het geringe oponthoud M-G Creative in redelijkheid niet noodzaakt tot wijziging van de aanvankelijk door hem planmatig in de tijd vastgestelde inzet van productiecapaciteit.
  3. Opdrachtgever is bij de uitvoering van de Overeenkomst door M-G Creative gehouden al datgene te doen, dat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige levering door M-G Creative mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het onverwijld beantwoorden van vragen van M-G Creative, het voorkomen van gebrekkige toeleveringen als bedoeld in lid 2 van artikel 8 en door het in acht nemen van het bepaalde in lid 1 van artikel 16 en de leden 1 en 2 van artikel 22 van deze Voorwaarden.
  4. Bij niet-naleving door Opdrachtgever van het in het vorige lid van dit artikel is een overeengekomen uiterste termijn van levering niet meer bindend en is Opdrachtgever in verzuim zonder dat schriftelijke ingebrekestelling door M-G Creative nodig is. M-G Creative is alsdan, onverlet de hem krachtens de wet toekomende rechten, bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten totdat Opdrachtgever dit verzuim heeft hersteld. Daarna zal M-G Creative de Overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.
  5. Indien M-G Creative door overmacht, welke genoemd worden in artikel 23 lid 2, niet tijdig kan aanbieden bij de transporteur kan er door Opdrachtgever geen aanspraak worden gemaakt op creditering.
  6. M-G Creative is in geen geval aansprakelijk voor transportlooptijden van derden ingeschakelde transportbedrijven. Aangegeven levertijden voor transport zijn indicatief.

Artikel 14 | Onderzoek bij aflevering

  1. Opdrachtgever is gehouden met bekwame spoed na aflevering te onderzoeken of M-G Creative de overeenkomst deugdelijk is nagekomen en is voorts gehouden M-G Creative er terstond schriftelijk van in kennis te stellen, zodra hem het tegendeel blijkt. Opdrachtgever dient het even bedoeld onderzoek en de desbetreffende kennisgeving te doen binnen uiterlijk 14 dagen na aflevering.
  2. M-G Creative is steeds gerechtigd een nieuwe deugdelijk prestatie in de plaats van een eerdere ondeugdelijke prestatie te stellen, tenzij het verzuim niet herstelbaar is.
  3. De nakoming van de Overeenkomst geldt tussen Partijen als deugdelijk indien Opdrachtgever in gebreke is gebleven het onderzoek of de kennisgeving bedoeld in lid 1 van dit artikel tijdig te doen.
  4. Indien de in het eerste lid van dit artikel bedoelde termijn van 14 dagen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ook voor een zorgvuldig en alert Opdrachtgever als onaanvaardbaar kort moet worden beschouwd, zal deze termijn worden verlengd tot uiterlijk het eerste moment waarop het onderzoek respectievelijk het in kennis stellen van M-G Creative voor Opdrachtgever redelijkerwijs mogelijk is.
  5. De prestatie van M-G Creative geldt in elk geval tussen Partijen als deugdelijk, indien Opdrachtgever het geleverde of een gedeelte van het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren, tenzij Opdrachtgever het bepaalde in het eerste lid van dit artikel in acht heeft genomen.

Artikel 15 | Inhoud en wijziging Overeenkomst

Opdrachtgever draagt het risico van misverstanden ten aanzien van de inhoud en uitvoering van de overeenkomst indien deze hun oorzaak vinden in door M-G Creative niet, niet juist, niet tijdig of onvolledig ontvangen specificaties of andere mededelingen die mondeling of door een door Opdrachtgever daartoe aangewezen persoon zijn gedaan dan wel zijn overgebracht door middel van enig technisch middel zoals de telefoon, de fax en soortgelijke transmissiemedia.

Artikel 16 | Zet-, druk- of andere proeven

  1. Opdrachtgever ontvangt geen drukproeven en is in deze zelf verantwoordelijke voor de aanlevering van deugdelijke en correcte drukbestanden.
  2. M-G Creative is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door Opdrachtgever aangeleverde digitale bestanden.
  3. Elke op verzoek van Opdrachtgever vervaardigde proef wordt naast de overeengekomen prijs in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat de kosten van deze proeven in de prijs zijn inbegrepen.

Artikel 17 | Afwijkingen

  1. Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp, tekening, kopij of model respectievelijk de zet-, druk-, of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding, indien zij van geringe betekenis zijn.
  2. Bij een beoordeling van de vraag of afwijkingen in het totaal van het werk al dan niet als gering moeten worden beschouwd, wordt een representatieve steekproef uit het werk in aanmerking genomen, tenzij het individueel bepaalde zaken betreft.
  3. Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de gebruikswaarde van het werk hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.
  4. Meer- of minderleveringen ten opzichte van het overeengekomen aantal zijn toegestaan indien zij niet meer of minder bedragen dan de volgende percentages:
    1. oplage tot 20.000 eenheden: 10%.
    2. oplage van 20.000 en meer: 5%.
    3. Ten aanzien van meer- of minderleveringen van verpakkingsdrukwerk, etiketten en kettingformulieren is evenwel steeds een percentage van 10% toegestaan. Het meerdere of het minder geleverde aantal wordt in rekening gebracht respectievelijk verrekend.
  5. Ten aanzien van de kwaliteit en het gramgewicht van papier en karton worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt de afwijkingen die zijn toegestaan krachtens de tolerantienormen vermeld in de Algemene leveringsvoorwaarden van de Vereniging van Papiergroothandelaren. M-G Creative zal Opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.
  6. Afwijkingen in de overige door M-G Creative gebruikte materialen en halffabricaten die zijn toegestaan volgens de op de levering van deze materialen en halffabricaten betrekking hebbende algemene verkoopvoorwaarden, worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt. M-G Creative zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.

Artikel 18 | Herstel

Als er door M-G Creative fouten zijn gemaakt bij het produceren van producten voor Opdrachtgever dan heeft M-G Creative altijd het recht het werk nogmaals te produceren/herstellen. Indien dit door Opdrachtgever niet gewenst is kan onderling worden besloten de opdracht te crediteren. In dat geval stuurt Opdrachtgever de ontvangen exemplaren op eigen kosten terug naar M-G Creative. Zodra deze binnen zijn crediteert M-G Creative het verkeerd geleverde.

Artikel 19 | Auteursrechten etc.

  1. Opdrachtgever garandeert M-G Creative, dat door de nakoming van de Overeenkomst en met name door de verveelvoudiging of het openbaar maken van de van Opdrachtgever ontvangen zaken zoals kopij, zetsel, modellen, tekeningen, fotografische opnamen, litho’s, films, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden etc. geen inbreuk wordt gemaakt op rechten die derden kunnen doen gelden krachtens de Auteurswet 1912 of andere nationale, supranationale of internationale regelgeving op het gebied van het auteursrecht of het recht van de industriële eigendom dan wel het recht met betrekking tot de onrechtmatige daad. Opdrachtgever vrijwaart M-G Creative zowel in als buiten rechte voor alle aanspraken die derden krachtens evenbedoelde wet of regelgeving geldend kunnen maken.
  2. Indien ten aanzien van de juistheid van de door derden gepretendeerde rechten als bedoeld in lid 1 van dit artikel gerede twijfel ontstaat of blijft bestaan, is M-G Creative bevoegd maar niet gehouden de nakoming van de Overeenkomst op te schorten tot het moment waarop in rechte onherroepelijk komt vast te staan dat M-G Creative door de nakoming van de Overeenkomst geen inbreuk op deze rechten maakt. Daarna zal M-G Creative de order alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.
  3. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, blijft M-G Creative steeds de rechthebbende op het auteursrecht dat kan ontstaan op de door hem bij de nakoming van de Overeenkomst vervaardigde werken zoals kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s, films en soortgelijke productie- en hulpmiddelen ook als de desbetreffende werkzaamheden als afzonderlijke post in het aanbod of op de factuur zijn vermeld.
  4. De door M-G Creative volgens zijn vormgeving te leveren of geleverde zaken zoals kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s, films en soortgelijke productie- en hulpmiddelen, evenmin als een tot het wezenlijke van die vormgeving behorend gedeelte daarvan, mogen, ook indien of voor zover op de vormgeving te dien aanzien geen auteursrecht of andere wettelijke bescherming voor M-G Creative bestaat, niet zonder diens schriftelijke toestemming in het kader van enig productieproces worden verveelvoudigd.
  5. Opdrachtgever verkrijgt na levering door M-G Creative het niet-exclusieve recht tot gebruik van de door M-G Creative in het kader van de Overeenkomst vervaardigde werken in de zin van de Auteurswet 1912 of van werken in de zin van lid 4 van dit artikel. Het evenbedoelde recht tot gebruik is beperkt tot het recht van normaal gebruik van de geleverde zaken en houdt met name niet in het gebruik tot verveelvoudiging van deze zaken in het kader van enig productieproces.

Artikel 20 | Eigendom productiemiddelen etc.

  1. Alle door M-G Creative vervaardigde zaken zoals productiemiddelen, halffabrikaten en hulpmiddelen en met name zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s, clichés, films, micro- en macromontages, drukplaten, zeefdrukvormen, diepdrukcilinders, stypen, stansmessen en -vormen, (folie-)preegvormen, stempelplaten en randapparatuur, blijven het eigendom van M-G Creative, ook als deze als aparte post op de offerte, in het aanbod of de factuur zijn vermeld.
  2. M-G Creative is niet gehouden de in lid 1 bedoelde zaken aan Opdrachtgever af te geven.
  3. M-G Creative is niet gehouden de in het eerste lid van dit artikel bedoelde zaken voor Opdrachtgever te bewaren. Indien M-G Creative en Opdrachtgever overeenkomen dat deze zaken door M-G Creative zullen worden bewaard, geschiedt dit voor de duur van ten hoogste een jaar en zonder dat M-G Creative instaat voor de geschiktheid tot herhaald gebruik.

Artikel 21 | Eigendom Opdrachtgever, pandrecht

  1. M-G Creative zal de door Opdrachtgever in het kader van de nakoming van de Overeenkomst aan hem toevertrouwde zaken bewaren met de zorg van een goed bewaarder.
  2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel, draagt Opdrachtgever tijdens de bewaring alle risico’s ten aanzien van de in lid 1 bedoelde zaken. Opdrachtgever dient desgewenst zelf een verzekering voor dit risico af te sluiten.
  3. Opdrachtgever is gehouden er voor zorg te dragen dat er, voorafgaande aan de verstrekking aan M-G Creative van kopij, een tekening, ontwerp, een fotografische opname of een informatiedrager, een duplicaat van deze zaken wordt gemaakt. Opdrachtgever dient deze onder zich te houden voor het geval de afgegeven zaken tijdens de bewaring door M-G Creative worden verloren of wegens beschadiging onbruikbaar worden. In dat geval dient Opdrachtgever M-G Creative op verzoek tegen vergoeding van materiaalkosten een nieuw exemplaar te verstrekken.
  4. Opdrachtgever verleent M-G Creative pandrecht op alle zaken die in het kader van de nakoming van de Overeenkomst met M-G Creative door hem in de macht van M-G Creative worden gebracht, zulks tot meerdere zekerheid van al hetgeen Opdrachtgever in welke hoedanigheid en uit welke hoofde ook aan M-G Creative verschuldigd mocht zijn, niet opeisbare en voorwaardelijke schulden daaronder mede begrepen.

Artikel 22 | Door Opdrachtgever aangeleverde materialen

  1. Indien Opdrachtgever met M-G Creative is overeengekomen, dat Opdrachtgever materiaal of producten ter bedrukking of ter verwerking zal aanleveren, dient hij voor deze aanlevering zorg te dragen op een ten behoeve van een normale planmatige productie als tijdig en deugdelijk te beschouwen wijze. Opdrachtgever zal hiertoe instructies van M-G Creative vragen.
  2. Opdrachtgever is gehouden naast het voor de overeengekomen prestatie benodigde materiaal of de daarvoor benodigde producten, tevens een voor de desbetreffende bewerking redelijke hoeveelheid voor proeven, inschiet e.d. te leveren. Opdrachtgever zal hiertoe de opgave van M-G Creative vragen. Opdrachtgever staat er voor in, dat M-G Creative een voldoende hoeveelheid zal ontvangen. De bevestiging van ontvangst van het materiaal of de producten door M-G Creative houdt niet in de erkenning dat een voldoende of de op de vervoersdocumenten vermelde hoeveelheid is ontvangen.
  3. M-G Creative is niet gehouden de van Opdrachtgever ontvangen zaken voorafgaande aan de bedrukking of de bewerking op de geschiktheid hiertoe te onderzoeken.
  4. M-G Creative kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het te kort schieten in de nakoming van de Overeenkomst als dat zijn oorzaak vindt in buitengewone of in redelijkheid voor M-G Creative onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de door Opdrachtgever aangeleverde materialen of producten en evenmin als dat een gevolg is van afwijkingen tussen het aanvankelijk aan M-G Creative getoonde monster en de later door Opdrachtgever voor de oplage aangeleverde materialen of producten.
  5. M-G Creative staat niet in voor eigenschappen als houdbaarheid, hechting, glans, kleur, licht- of kleurechtheid of slijtvastheid indien Opdrachtgever niet uiterlijk bij het aangaan van de overeenkomst opgave heeft gedaan van de eigenschappen en de aard van de door hem aangeleverde materialen of producten en niet deugdelijke informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbewerkingen en de toegepaste oppervlaktebewerkingen.
  6. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, kan M-G Creative noch aansprakelijk worden gesteld voor het loslaten, kleven, smetten, veranderen van glans of kleur, noch voor het beschadigen van door hem van Opdrachtgever ontvangen en door hem te bedrukken of te bewerken materiaal en producten als deze een voorbewerking hebben ondergaan zoals door het aanbrengen van lak, vernis of anti-smetpoeder.
  7. Opdrachtgever is gehouden M-G Creative op bijzondere moeilijkheden of gezondheidsrisico’s tijdens de bedrukking of bewerking van de door hem aangeleverde materialen en producten te wijzen.
  8. M-G Creative is gerechtigd over de resten zoals snijafval etc. van de door Opdrachtgever aangeleverde materialen en producten te beschikken als waren deze zijn eigendom. Opdrachtgever is op verzoek van M-G Creative gehouden de ongebruikte materialen en producten alsmede de evenbedoelde resten bij M-G Creative af te halen.

Artikel 23 | Overmacht

  1. Tekortkomingen van M-G Creative in de nakoming van de Overeenkomst kunnen niet aan hem worden toegerekend, indien zij niet te wijten zijn aan zijn schuld, noch krachtens de wet, de Overeenkomst of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komen.
  2. Tekortkomingen van M-G Creative in de nakoming van de Overeenkomst ten gevolge van oorlog, mobilisatie, onlusten, overstroming, gesloten scheepvaart, andere stremmingen in het vervoer, stagnatie in, respectievelijk beperking of stopzetting van de levering door openbare nutsbedrijven, gebrek aan gas, aardolieproducten of andere middelen tot energieopwekking, brand, machinebreuk en andere ongevallen, stakingen, uitsluitingen, acties van vakbonden, uitvoerbeperkingen, andere maatregelen van overheidswege, nietlevering van noodzakelijke materialen en halffabrikaten door derden, opzet of grove schuld van hulppersonen en andere soortgelijke omstandigheden, worden aangemerkt als niet aan M-G Creative toe te rekenen en geven Opdrachtgever geen recht tot ontbinding van de Overeenkomst of tot schadevergoeding.

Artikel 24 | Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van M-G Creative uit hoofde van de Overeenkomst met Opdrachtgever is beperkt tot een zodanig bedrag als naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot de overeengekomen prijs.
  2. M-G Creative is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook die ontstaat doordat of nadat Opdrachtgever de vervaardigde zaken na aflevering in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren.
  3. M-G Creative is voorts niet aansprakelijk voor schade in de vorm van omzetderving of verminderde goodwill in het bedrijf of het beroep van Opdrachtgever.
  4. M-G Creative is eveneens niet aansprakelijk voor schade aan door hem van Opdrachtgever ontvangen en door M-G Creative te bedrukken, te bewerken of te verwerken materiaal of producten, indien Opdrachtgever M-G Creative niet uiterlijk bij het aangaan van de Overeenkomst opgave heeft gedaan van de eigenschappen en de aard van deze materialen of producten en deugdelijke informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbewerkingen en de toegepaste oppervlaktebewerkingen.
  5. Indien M-G Creative terzake van enige schade, waarvoor hij krachtens de Overeenkomst met Opdrachtgever c.q. deze Voorwaarden niet aansprakelijk is, door een derde aansprakelijk wordt gesteld, zal Opdrachtgever hem terzake volledig vrijwaren en M-G Creative alles vergoeden wat hij aan deze derde dient te voldoen.

Artikel 25 | Geheimhouding

Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.

Artikel 26 | Relatiebeding

Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met M-G Creative, medewerkers van M-G Creative of van ondernemingen waarop M-G Creative ter uitvoering van deze overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.

Artikel 27 | Overige bepalingen

  1. Indien een bepaling uit deze Voorwaarden om welke reden dan ook nietig wordt verklaart, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Beide partijen zullen ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtelijk mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.
  2. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
  3. Op deze Voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  4. Deze Voorwaarden zijn te vinden op de Website van M-G Creative en kunnen zonder kennisgeving vooraf eenzijdig worden gewijzigd door M-G Creative.
  5. Van toepassing is steeds de laatste versie die beschikbaar is op de Website van M-G Creative.